OMLADINSKE RADNE AKCIJE — Dizajn ideologije


O projektu i izložbi Omladinske radne akcije — dizajn ideologije:

Povijest omladinskih radnih akcija obično se dijeli u 6 faza: Radne akcije za trajanja Drugog svjetskog rata, velike poslijeratne radne akcije: 1946–1951., lokalne radne akcije: 1952–1957., slijedi period oživljavanja velikih radnih akcija: 1958–1964., zatim se ponovo intenziviraju  lokalne radne akcije: 1965–1967. do vremena reafirmacija dobrovoljnog omladinskog rada: od 1968. do kraja njihovog trajanja.

Link na katalog:
https://drive.google.com/open?id=1LgwK4jwQ1929kyolEDmfZZOORyVKwTx3


Izložba i katalog daju uvid u način predstavljanja i promidžbe radnih akcija posredstvom vizualnih medijia. Od početne agitacije zasnovane na tiskanim i šapirografiranim materijalima, dugovječnost radnih akcija rezultirala je bogatom i šarolikom produkcijom oblikovanja grafičkih mapa, plakata, letaka, brigadnih novina, razglednica, knjižica, iskaznica, priznanja, diploma, prigodnih poštanskih markaka, stručnih publikacija... Za omladinske radne akcije skladana su djela ozbiljne i popularne glazbe, dizajnirane omotnice singl i LP izdanja. Snimani su filmovi: edukacijski, dokumentarni, igrani za koje su oblikovani plakati. Za akcije koje su trajale više godina zaredom gradila su se i opremala cijela naselja, proizvodila se odjeća i obuća. Pored grafičkih dizajnera i likovni umjetnici bili su angažirani i stvarali na terenu - u brigadama. Brojni umjetnici i dizajneri su stvarali, tiskare i tvornice proizvodile.


Na izložbi će biti prikazan izbor materijala posuđen od 30-ak institucija i privatnih kolekcionara: plakati, knjige, novine, monografska izdanja, fotografije, grafičke mape, odjeća, značke i medalje, iskaznice, mape vizualnih identiteta. Biti će izloženi radovi brojnih autora: od grafičkih rješenja Marijana Detonija, Zvonimira Agbabe, Ivana Picelja, Mladena Galića, Branka Gavrića, Likovnog studia, preko fotografija Milana Pavića i Borisa Cvjetanovića do djela Pive Karamatijevića i Franje Mraza.



Riječima Bojana Krištofića, jednog od autora tekstova kataloga izložbe: Dizajn za omladinske radne akcije osvježava proučavanje jugoslavenskog društvenog polja jer danas djeluje naivno, zaigrano i oslobađajuće na način drugačiji od hipijevske i punkerske pobune omladinskih listova ili neoavangardne zafrkancije pripadnika Nove umjetničke prakse (koji su se istodobno bavili dizajnom). .... U tom kontekstu, dizajn za omladinske radne akcije volim promatrati kao dizajnerski pandan domaćoj naivnoj umjetnosti ― iznimno potentni simboli s vremenom su prerasli u kičaste prikaze svakodnevnice, doduše ne ruralne nego rubno urbane, k tome premazani patinom odrastanja u davno prošlim vremenima kad je bilo moguće dičiti se Radom Končarom na prednjoj strani majice, a Che Guevarom na stražnjoj, a pritom ne sablazniti ni roditelje ni profesore, a kamoli lokalnog popa. Međutim, kao i u slučaju proturječne "hrvatske naive", ispod površnih slojeva mitologije i podsmješljive nesposobnosti propagande da nadiđe samu sebe, kriju se ozbiljne, pa makar i slučajne opservacije socijalne zbilje, dok je krajnji cilj dizajna za omladinske radne akcije u osnovi bio itekako plemenit ― ujediniti mlade oko radnih zadataka od kojih će imati korist cijela zajednica te omogućiti im da se poistovjete jedni s drugima u procesu rada koji nije smio biti otuđen. Riječ je o porukama kojih se dan-danas ne bi bilo zgorega prisjetiti."



Sanja Bachrach Krištofić, Mario Krištofić / Sanja Bachrach Krištofić, Mario Krištofić, Andreja Der Hazarijan Vukić, Bojan Krištofić, Reana Senjković / Suradnica: Petra Husain

Na nekadašnji Dan omladinskih radnih akcija, 1. 4. 2017, 19:00 sati, prikazati će se filmovi:S.P.U.K. (1983), igrani film, režija: Milivoj Puhlovski (produkcija: Zagreb film) Omladinske radne akcije (1977), dokumentarni film, režija: Ljiljana Jojić (produkcija: Zagreb film)



Linkovi:
http://www.yuhistorija.com/serbian/doc/Omladinske%20radne%20akcije%20-%20dizajn%20ideologije%20-%20KATALOG.pdf