O projektu i izložbi Omladinske radne akcije — dizajn ideologije:
Povijest
omladinskih radnih akcija obično se dijeli u 6 faza: Radne akcije za trajanja
Drugog svjetskog rata, velike poslijeratne radne akcije: 1946–1951., lokalne
radne akcije: 1952–1957., slijedi period oživljavanja velikih radnih akcija:
1958–1964., zatim se ponovo intenziviraju
lokalne radne akcije: 1965–1967. do vremena reafirmacija dobrovoljnog
omladinskog rada: od 1968. do kraja njihovog trajanja.
Link na katalog:
https://drive.google.com/open?id=1LgwK4jwQ1929kyolEDmfZZOORyVKwTx3
Link na katalog:
https://drive.google.com/open?id=1LgwK4jwQ1929kyolEDmfZZOORyVKwTx3
Izložba i katalog daju uvid u način predstavljanja i promidžbe radnih akcija posredstvom vizualnih medijia. Od početne agitacije zasnovane na tiskanim i šapirografiranim materijalima, dugovječnost radnih akcija rezultirala je bogatom i šarolikom produkcijom oblikovanja grafičkih mapa, plakata, letaka, brigadnih novina, razglednica, knjižica, iskaznica, priznanja, diploma, prigodnih poštanskih markaka, stručnih publikacija... Za omladinske radne akcije skladana su djela ozbiljne i popularne glazbe, dizajnirane omotnice singl i LP izdanja. Snimani su filmovi: edukacijski, dokumentarni, igrani za koje su oblikovani plakati. Za akcije koje su trajale više godina zaredom gradila su se i opremala cijela naselja, proizvodila se odjeća i obuća. Pored grafičkih dizajnera i likovni umjetnici bili su angažirani i stvarali na terenu - u brigadama. Brojni umjetnici i dizajneri su stvarali, tiskare i tvornice proizvodile.
Na izložbi će biti prikazan izbor materijala
posuđen od 30-ak institucija i privatnih kolekcionara: plakati, knjige, novine,
monografska izdanja, fotografije, grafičke mape, odjeća, značke i medalje,
iskaznice, mape vizualnih identiteta. Biti će izloženi radovi brojnih autora:
od grafičkih rješenja Marijana Detonija, Zvonimira Agbabe, Ivana Picelja,
Mladena Galića, Branka Gavrića, Likovnog studia, preko fotografija Milana
Pavića i Borisa Cvjetanovića do djela Pive Karamatijevića i Franje Mraza.
Riječima Bojana Krištofića, jednog od autora
tekstova kataloga izložbe: Dizajn za
omladinske radne akcije osvježava proučavanje jugoslavenskog društvenog polja
jer danas djeluje naivno, zaigrano i oslobađajuće na način drugačiji od
hipijevske i punkerske pobune omladinskih listova ili neoavangardne zafrkancije
pripadnika Nove umjetničke prakse (koji su se istodobno bavili dizajnom). ....
U tom kontekstu, dizajn za omladinske radne akcije volim promatrati kao
dizajnerski pandan domaćoj naivnoj umjetnosti ― iznimno potentni simboli s
vremenom su prerasli u kičaste prikaze svakodnevnice, doduše ne ruralne nego
rubno urbane, k tome premazani patinom odrastanja u davno prošlim vremenima kad
je bilo moguće dičiti se Radom Končarom na prednjoj strani majice, a Che
Guevarom na stražnjoj, a pritom ne sablazniti ni roditelje ni profesore, a
kamoli lokalnog popa. Međutim, kao i u slučaju proturječne "hrvatske naive",
ispod površnih slojeva mitologije i podsmješljive nesposobnosti propagande da
nadiđe samu sebe, kriju se ozbiljne, pa makar i slučajne opservacije socijalne
zbilje, dok je krajnji cilj dizajna za omladinske radne akcije u osnovi bio
itekako plemenit ― ujediniti mlade oko radnih zadataka od kojih će imati korist
cijela zajednica te omogućiti im da se poistovjete jedni s drugima u procesu
rada koji nije smio biti otuđen. Riječ je o porukama kojih se dan-danas ne bi
bilo zgorega prisjetiti."
Sanja Bachrach Krištofić, Mario Krištofić / Sanja Bachrach Krištofić, Mario Krištofić, Andreja
Der Hazarijan Vukić, Bojan Krištofić, Reana Senjković / Suradnica: Petra Husain
Linkovi:
http://www.yuhistorija.com/